Dynamische groeperingsvormen

Op onze school werken we met dynamische groeperingsvormen:

Instructies:

  • Om goed te kunnen differentiëren met onze instructies en deze effectief te kunnen geven.

Niet ieder kind heeft voor ieder kerndoel instructie van de leerkracht nodig. Sommige kinderen hebben voldoende aan de logische opbouw van het aanbod van de methode, sommige kinderen hebben voldoende aan een korte aanwijzing. Voorafgaand aan een periodeaanbod gaan we na welk kind voor welk doel instructie nodig heeft. Deze kinderen groeperen we in instructiegroepen en krijgen instructie van een leerkracht in een groep van maximaal zo’n 15 kinderen gedurende 15 minuten in een prikkelarme setting. Dit resulteert in grote betrokkenheid, concentratie en nabijheid tijdens de instructies.

  • De instructiegroep wordt vormgegeven binnen de bouw. We hanteren de volgende bouwen: onderbouw (groep 1 en 2), middenbouw (groep 3, 4 en 5) en bovenbouw (groep 6, 7 en 8)
  • Instructies worden gegeven door specialisten. Iedere leerkracht heeft wel een vak waar hij/zij enthousiast van wordt. Als je enthousiast bent is je kennis en kunde m.b.t. dat vakgebied vaak groter en kun je dat enthousiasme overbrengen op de kinderen.

Zelfstandig werken:

  • Per bouw is er naast een instructielokaal een zelfstandig werklokaal. Kinderen die niet bij een instructie aanwezig zijn, vinden daar een plek om zelfstandig te werken. Dit doen zij aan de hand van een dag- of weektaak.
  • In het zelfstandig werklokaal bieden wij verschillende vormen van zitten en staan aan omdat kinderen voorkeuren hebben, maar ook omdat afwisseling in zittend en staand werken goed is voor de ontwikkeling van je lijf.

Groepslessen:

  • In sommige leergebieden staat samen leren centraal. Deze lessen geven we aan de kerngroepen (in schooljaar 2018-2019 aan: groep 1/2A, groep 1/2B, groep 3-4, groep 4-5, groep 6-7 en groep 7-8).
  • De lesdag wordt in de kerngroep begonnen en aan het einde van de dag sluiten ze ook daar samen af. De leerkracht van de kerngroep is voor ouders en kinderen ook het eerste aanspreekpunt.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.